woensdag 18 februari 2015

KLAAR VOOR DE START: ALLE LOGISTIEKE ZAKEN GEREGELD

De voorbereidingen op een grote reis zijn bijna net zo interessant als de trip zelf. Immers: je leest reisboeken, scrolt door websites met interessante toeristische informatie, bestudeert de lokale zaken ter plekke die anders zijn geregeld dan hier, checkt of al je reisdocumenten nog geldig zijn en geeft de stalorders door aan zonen Maurice en Lucien voor de tijd dat we ver van huis zijn. De derde zoon, Raymond, is nou net de reden dat we vertrekken. Hij woont en werkt al een jaar in Nieuw Zeeland. Het meest veraf gelegen land wat te bedenken valt. En daar gaan we naar toe. Het vertrek staat gepland op 5 maart. Pas 13 april landen we weer op Schiphol. Het kan allemaal korter, maar daar hebben we niet voor gekozen.

Het vluchtschema is indrukwekkend. Als we de afstand van Grubbenvorst naar Amsterdam niet meerekenen, zullen we 18.186 kilometer door de lucht vervoerd worden voordat we in Auckland voet aan de grond zetten. En dan zijn we nog niet bij Raymond in Dunedin (Zuidereiland), want dat is nog eens 1400 kilometer verder. Hieronder ons vluchtschema:

DE HEENREIS
donderdag en vrijdag 5 en 6 maart:
14.25u Amsterdam (Schiphol) – 09.25uTokio (Narita); vlucht KL 0861
vrijdag 6 maart:
18.30u Tokio (Narita) – 09.20u Auckland; vlucht NZ 0090

DE TERUGREIS
zondag en maandag 12 en 13 april:
23.00u Auckland – 07.30u Shanghai (Pudong); vlucht NZ 0289
13 april:
12.15u Shanghai (Pudong) – 18.00u Amsterdam (Schiphol); vlucht KL 0896

TOKIO
We hebben ervoor gekozen in Tokio 9 uur lang te pauzeren. Mochten we in het vliegtuig voldoende slaap gehad hebben (de vlucht duurt ruim 12 uur), dan is er tijd om even de stad in te duiken. Zo niet, dan overwegen we voor een aantal uren een hotelbed op vliegveld Narita te boeken.
Overigens duurt de vlucht Tokio – Auckland ook ruim 12 uur. Er is dus ook nog een herkansing op slaap tijdens die vlucht.

AUCKLAND - CHRISTCHURCH
Na aankomst in Auckland (Noordereiland) op vrijdag 7 maart vliegen we een paar uur later door naar Christchurch (Zuidereiland). Een binnenlandse vlucht van Air New Zealand. Vertrek om 13.30 en aankomst om 14.30. Vluchtnummer NZ 527.

APEX CAR RENTAL
Omdat je als Europeaan na aankomst in Auckland niet meteen in een huurauto mag stappen (daarvoor moet je minstens 42 uur in het land zijn) houden we 2 nachten halt in Christchurch. Het hotel aan de kust is al geboekt. Op maandag 9 maart halen we om 10.30 uur onze huurauto op bij Apex Car Rental bij de luchthaven. Het is een 1800cc Midsize Sedan. En we huren hem voor 33 dagen. De reisdagen aan het begin en aan het einde van onze reis, en dat zijn er totaal 7, rekenen we niet mee. De autohuur is inclusief de overtocht met de boot van het Zuider- naar het Noordereiland. Ook die overtocht van Picton naar Wellington(3 uur) staat gepland: dinsdag 31 maart om 13.15 uur. De auto gaat dus mee de boot op. Vanuit Christchurch rijden we rustig richting Raymond in Dunedin. Een afstand van niks (zo’n 400 kilometer), met misschien nog een overnachting halerwege.
Op vrijdag 10 april leveren we de auto weer in bij Apex Car Rental, in Auckland City.

TAXI GRUBBENVORST – SCHIPHOL
Zoals we het met Raymond ook al een paar keer gedaan hebben zullen we ons op 5 maart per taxi vanuit Grubbenvorst naar Schiphol laten rijden. Geen gedoe met koffers, geen last van overstappen of technische problemen op het spoor. Ook afgelopen zondag hadden we het weer, voor de zoveelste keer, toen we terug kwamen uit Den Haag. Op 13 april worden we weer opgehaald. Beide taxiritten zijn geregeld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten