De voorbereidingen op een
grote reis zijn bijna net zo interessant als de trip zelf. Immers: je leest
reisboeken, scrolt door websites met interessante toeristische informatie,
bestudeert de lokale zaken ter plekke die anders zijn geregeld dan hier, checkt
of al je reisdocumenten nog geldig zijn en geeft de stalorders door aan zonen Maurice
en Lucien voor de tijd dat we ver van huis zijn. De derde zoon, Raymond, is nou
net de reden dat we vertrekken. Hij woont en werkt al een jaar in Nieuw
Zeeland. Het meest veraf gelegen land wat te bedenken valt. En daar gaan we
naar toe. Het vertrek staat gepland op 5 maart. Pas 13 april landen we weer op
Schiphol. Het kan allemaal korter, maar daar hebben we niet voor gekozen.
Het vluchtschema is
indrukwekkend. Als we de afstand van Grubbenvorst naar Amsterdam niet
meerekenen, zullen we 18.186 kilometer door de lucht vervoerd worden voordat we
in Auckland voet aan de grond zetten. En dan zijn we nog niet bij Raymond in
Dunedin (Zuidereiland), want dat is nog eens 1400 kilometer verder. Hieronder
ons vluchtschema:
DE HEENREIS
donderdag en vrijdag 5 en
6 maart:
14.25u Amsterdam
(Schiphol) – 09.25uTokio (Narita); vlucht KL 0861
vrijdag 6 maart:
18.30u Tokio (Narita) – 09.20u
Auckland; vlucht NZ 0090
DE TERUGREIS
zondag en maandag 12 en 13
april:
23.00u Auckland – 07.30u Shanghai
(Pudong); vlucht NZ 0289
13 april:
12.15u Shanghai (Pudong) –
18.00u Amsterdam (Schiphol); vlucht KL 0896
TOKIO
We hebben ervoor gekozen
in Tokio 9 uur lang te pauzeren. Mochten we in het vliegtuig voldoende slaap
gehad hebben (de vlucht duurt ruim 12 uur), dan is er tijd om even de stad in
te duiken. Zo niet, dan overwegen we voor een aantal uren een hotelbed op vliegveld
Narita te boeken.
Overigens duurt de vlucht
Tokio – Auckland ook ruim 12 uur. Er is dus ook nog een herkansing op slaap tijdens
die vlucht.
AUCKLAND - CHRISTCHURCH
Na aankomst in Auckland (Noordereiland)
op vrijdag 7 maart vliegen we een paar uur later door naar Christchurch
(Zuidereiland). Een binnenlandse vlucht van Air New Zealand. Vertrek om 13.30
en aankomst om 14.30. Vluchtnummer NZ 527.
APEX CAR RENTAL
Omdat je als Europeaan na
aankomst in Auckland niet meteen in een huurauto mag stappen (daarvoor moet je
minstens 42 uur in het land zijn) houden we 2 nachten halt in Christchurch. Het
hotel aan de kust is al geboekt. Op maandag 9 maart halen we om 10.30 uur onze
huurauto op bij Apex Car Rental bij de luchthaven. Het is een 1800cc Midsize
Sedan. En we huren hem voor 33 dagen. De reisdagen aan het begin en aan het
einde van onze reis, en dat zijn er totaal 7, rekenen we niet mee. De autohuur
is inclusief de overtocht met de boot van het Zuider- naar het Noordereiland.
Ook die overtocht van Picton naar Wellington(3 uur) staat gepland: dinsdag 31
maart om 13.15 uur. De auto gaat dus mee de boot op. Vanuit Christchurch rijden
we rustig richting Raymond in Dunedin. Een afstand van niks (zo’n 400
kilometer), met misschien nog een overnachting halerwege.
Op vrijdag 10 april leveren we de auto weer in bij Apex Car Rental, in Auckland City.
TAXI GRUBBENVORST –
SCHIPHOL
Zoals we het met Raymond
ook al een paar keer gedaan hebben zullen we ons op 5 maart per taxi vanuit
Grubbenvorst naar Schiphol laten rijden. Geen gedoe met koffers, geen last van
overstappen of technische problemen op het spoor. Ook afgelopen zondag hadden
we het weer, voor de zoveelste keer, toen we terug kwamen uit Den Haag. Op 13
april worden we weer opgehaald. Beide taxiritten zijn geregeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten